משפחה עם רף גבוה

 מ גמת מערכות בריאות ורפואה

פרוייקט יחודי וראשון מסוגו בארץ נפתח בשבוע שעבר ברמב״ם – בית הספר למערכות בריאות ורפואה המיועד עבור תלמידי המגמה בכיתה י״א.
התוכנית מבוססת על שיתוף פעולה בין הקרייה הרפואית רמב״ם, הפקולטה לרפואה בטכניון, עירית חיפה ומשרד החינוך.
השנה יקחו חלק בכיתה 14 תלמידים ממגמת הרפואה בבית הספר עירוני א ו5 תלמידות בית הספר אלכרמה בחיפה. שילוב התלמידים בקריה הרפואית תאפשר חשיפתם לעולם הרפואה, המדע והטכנולוגיה. בנוסף, יאפשר חיבור התלמידים לעולם הרפואי וחשיפתם לחולים, משפחותיהם ולצוות המטפל ובכך להפוך אותם לעתודה לרופאים, אחיות, טכנולוגיה רפואיים וחוקרים. 
התלמידים ילמדו מדי יום חמישי בקמפוס הרפואי שם הוקצאה להם כיתת לימוד למשך כל היום ויקבלו הרצאות מפי רופאים, אחיות, צוות רפואי ומורות בית הספר. במהלך שנת הלימודים יחלו התלמידים את עבודת הגמר שלהם בהיקף של 5 יחידות לימוד המבוססת על ליווי חולה, הבנת הקליניקה של מחלתו, ודרך הטיפול במחלה בבית החולים ובקהילה. 
אנו מאחלים לתלמידים בהצלחה!!!

         

 

תפיסה רעיונית

בבסיס התפיסה הרעיונית של מגמת מערכות בריאות עומדת ההכרה בחשיבות  הכנת עתודה ללימודי המשך אקדמיים במקצועות הבריאות השונים (רופאים, אחיות, פרמדיקים ועוד).

מגמת זו פותחת אפשרות לתלמידים המתעניינים בעולם הבריאות והרפואה, להעשיר את הידע שלהם בתחום ולסיים את שנות לימודיהם במסלול זה עם תכנים רבים שיאפשרו להם להשתלב במערכת הבריאות בארץ.

התלמידים נחשפים לעבודה בבית החולים, לצוות בית החולים ולציוד מקצועי, ולומדים תחומים אלו לעומק.

מגע זה עם עולם הרפואה פותח לתלמידים אפשרות לבחור בהמשך לימודים אקדמיים במקצועות הבריאות השונים.

מבנה המגמה

מקצוע בחירה  – הלימודים במגמה  מיועדים לתלמידים הלומדים פיזיקה או כימיה או ביולוגיה בהיקף של 5 יח"ל.

מקצוע מוביל – "מדעי הבריאות" בהיקף של 5 יח"ל, מקנה מקדם הטבה (בונוס) בתנאי הקבלה לאוניברסיטאות. התכנים כוללים אנטומיה-פיזיולוגיה  של מערכות שונות בגוף האדם ורפואה מונעת וקליניקה של אותן המערכות.

התמחות – "מערכות רפואיות" בהיקף של  5 יח"ל ופרויקט גמר העוסק בחקר "ניהול בעיה בריאותית של מטופל" בבית החולים או במגן דוד אדום (מד"א) או בסביבה הקרובה לתלמיד.

 נושאי הלימוד במערכות רפואיות

חלק עיוני

  • הקשר בין גוף ונפש, אנטומיה ופיסיולוגיה של מערכות הגוף האדם הבריא, קליניקה של מערכות אלו ורפואה מונעת (כולל מאמרים נבחרים).
  • הכרת מערכת הבריאות בארץ, הכרת הפרעות בריאות, מחלות והטיפול בהן (קליניקה ופתולוגיה).

חלק מעשי

  1. סיורים בבתי החולים – התלמידים עורכים  סיורים בבתי החולים, במטרה  לחשוף אותם  לטכנולוגיות חדישות בטיפול בבעיות בריאות שונות. לדוגמא, בנושא קרדיולוגיה – התלמידים צופים בצנתור לב, אקו לב, תוך כדי קבלת הסברים.
  2. הרצאות – הרצאות אורח מפי רופאים ומומחים אחרים מתחום הרפואה.
  3. קורס מד"א קורס עזרה ראשונה של 60 שעות .  בכיתה י"ב זכאי התלמיד לתעודת מגיש עזרה  ראשונה ומלווה טיולים.
  4. מעורבות בקהילה – תלמידי המגמה מקיימים את המחוייבות האישית שלהם במסגרות רפואיות שונות:  כבוגרי קורס  עזרה ראשונה יוכלו להשתלב במערך ה התנדבות במד"א  כאנשי צוות  באמבולנסים, בניידות טיפול נמרץ ובבנק הדם. במהלך ההתנסות הקלינית במד"א התלמידים מיישמים את הידע שרכשו בקורס. כמו כן תתכן התנדבות במסגרות כגון  בבית חולים, קופות חולים, בתי אבות וכד'.
  5. עבודת גמר במסגרת "מערכות רפואיות" – עבודת צוות של שלושה תלמידים העוקבים אחר שלושה מטופלים  עם  מחלה זהה. התלמידים חוקרים כיצד המטופלים מנהלים את מחלתם על ידי תוך כדי חשיפת התלמידים לשאלות ודילמות שפתרונן מבוסס על שילוב ידע מדעי ואמצעים מתקדמים, הנדרשים להתמודדות הרפואה עם בעיות טכנולוגיות, מדעיות ואתיות.
  6. מסלול פרמדיקים – אפשרות להמשך לימודים בכיתות יג' יד'  במכללת אריאל. התלמידים לומדים לקראת תואר פרמדיק. התואר באישור משרד החינוך, משרד הבריאות, מד"א  וצה"ל.

קורס עזרה ראשונה לתלמידי מגמת מערכות רפואיות

תלמידי מגמת מערכות בריאותיות החלו החודש קורס עזרה ראשונה במד"א. הקורס בן 60 שעות מכשיר את התלמידים בנושאים מגוונים בתחום הרפואה הדחופה כגון: החייאה בסיסית ובאמצעות מכשירים, זיהוי מצבי חירום בחולה וטיפול בו, מחלות לב וכלי דם, הטיפול בנפגעי טראומה: תאונות דרכים, נפילות מגובה ועוד. עקרונות הטיפול באירוע רב נפגעים, הכרת ציוד האמבולנס ונוהלי העבודה במד"א ועוד. מלבד הידע, בקורס רוכשים מיומנויות חשובות לתפקוד על אמבולנס כמו: ביצוע החייאה באמצעות מפוח להנשמה, איך מתפעלים מיכל חמצן לחץ דם, שימוש במיטה ובכסא האמבולנס ועוד. מסיימי הקורס בהצלחה משתלבים במערך האמבולנסים של התחנה, המתנדבים יוצאים ללוות את נהג האמבולנס בעבודת הקודש שלו – הצלת חיי אדם ומסייעים לו בטיפול בחולה או בנפגע בזירה בה הוא נמצא, בהעמסתו למיטת האמבולנס ובהשגחה על מצבו בזמן הנסיעה לבית החולים.

      

מבצע החתמה על כרטיס אדי ביום ההורים
ביום ההורים האחרון שהתקיים ב14/11 קיימו תלמידי מגמת מערכות רפואיות מבצע החתמה על כרטיס אדי בקרב ההורים ומורי בית הספר.
כרטיס אדי הינו כרטיס המעיד על רצונו של אדם לתרום מאיבריו לאחר מותו להצלת חייהם של חולים הממתינים להשתלה. את רעיון 'כרטיס התורם' הגה אהוד (אדי) בן דרור ז"ל בעת שסבל ממחלת כליות סופנית ונזקק להשתלת כליה.
מדוע כדאי לחתום על כרטיס אדי?
1. כי זה המעשה האנושי, האצילי והנעלה ביותר של כל בן אנוש.
2. כי "כל המקיים נפש אחת כאילו קיים עולם מלא".
3. כי לחותמים ולבני משפחתם קדימות ברשימת הממתינים להשתלה.
4. כי כל הדתות רואות בתרומת איברים – צו מוסרי עליון.
5. כי תרומת איברים מאפשרת לרפואה להמשיך ולשמור על קדושת החיים כערך עליון.
6. כי בידיך הכוח להציל חיים.

סיור למחלקה הקרדיולוגית במרכז הרפואי רמב"ם

תלמידי מגמת מערכות בריאות  ערכו סיור יחד עם תלמידי המגמה מבית ספר עירוני שפרעם במחלקה הקרדיולוגית  בהנחייתו של פרופסור אריאל רוגין מנהל היחידה לקרדיולוגיה פולשנית, ורופא בכיר במחלקה הקרדיולוגית של הקריה הרפואית רמב"ם.

במהלך היום קיבלו הרצאה עגל אופן ביצוע צונתור כאיבחון וטיפול, התנסו בתפעול הצנתרים, אבחון חסימות בצילומים מתוך צינתורים שבוצעו בזמן אמת וגם צפו במהלך צנתור שבוצע על יד רופאים מומחים.

בנוסף שמעו הרצאה על קוצבי לב, סוגי קוצבים, לאילו הפרעות משמשים ומהן הפעולות הכירורגיות הדרושות שם התקנת קוצבי לב.


הרצאת רופא חיל הים לתלמיד מגמת מערכות רפואיות 

במסגרת פרוייקט שיתופי עם מערך הרפואי של חיל הים, קיבלו תלמידי מגמת מערכות רפואיות הרצאה מרתקת מפי דר' אביאל חנקין על רפואה במתאר מנותק. ההרצאה עסקה בהתמודדות עם רפואה באזוריי ספר ואיזורים המרוחקים פיזית מכל מרכז רפואי, כגון: איזורים מרוחקים כמו ברחבי אוסטרליה, או איזורים מדבריים מרוחקים, בלב ים, תחנות חלל ועוד. כמו כן הוצגו בהרצאה דרכי התמודדות עם קשיים כאלה במהלך ההיסטוריה ומציאת פתרונות טכנולוגיים עכשויים מודרניים. בנושא זה הציג דר' חנקין את הרובוט "דה וינצ'י" שבעזרת זרועותיו ניתן לבצע ניתוחים מדוייקים תוך הפעלתו על ידי רופא ממרחק באופן מקוון. הרופא הביא לתלמידים זרועות של הרובוט והם התנסו בהפעלתם.

 urputv

 

הגדרות כלליות כניסה למערכת